A szexuális egészség modelljében Robinson és munkatársai (2002) a szexuális egészség tíz fő komponensét határozták meg. A modell jelentősége a szexualitáshoz való pozitív hozzáállásban rejlik. Nem célja a szexuális egészség operacionalizálható komponenseinek a feltárása, az átfogó szexuális edukációt és a szexuálisan explicit ismeretterjesztő anyagok és nyelvezet használatát szorgalmazza. Ezek az igények a jelenkori szexuális edukációt elnézve ma aktuálisak Magyarországon.
1. Az egyén képes beszélni a szexről és szexualitásról
2. Kultúra és szexuális identitás
3. Szexuális anatómia és funkcionálás
4. Szexuális egészségügyi ellátás és biztonságos szex
5. Szexuális akadályok ismerete
6. Önelfogadás (testkép)
7. Maszturbáció és fantázia
8. Pozitív szexualitás
9. Intimitás és kapcsolatok
10. Spiritualitás és integráció
Firestone, Firestone és Catlett (2006, idézi: Hevesi Krisztina, 2015, 10.o) meghatározása értelmében
“Az egészséges szexualitás a szerelem, szexuális kapcsolat és az igaz barátság egy olyan speciális kombinációja, amelyet intim kapcsolatainkban élhetünk meg, s a mentális és fizikai egészségünkhöz jelentős mértékben hozzájárul.”
Empirikus kutatások bizonyították, hogy a barátság ezen intenzív formája, a szerelem pozitív korrelációban áll a szubjektív jóllét érzésével (Diener, 2009), a szerelmi kapcsolat az élettel való elégedettség megbízható előre-jelzője, a szerelem érzése pedig a boldogság-érzés egyik legfontosabb forrása (Forrester, 1980).
A szexuális jóllét, a szex-szel való elégedettség összefügg a fizikai és mentális jóllét szintjével, valamint az általános boldogság érzésével (Laumann és munkatársai, 2006). A szubjektív boldogság mértékét a szexuális élet minősége pozitívan befolyásolja (Cheng és Smyth, 2015), míg a szexuális funkciókban keletkező zavarok a szubjektív jóllét érzésének csökkenésével járnak együtt (Naeinian et al., 2011).
Ahogy a fent említett kutatásokból látjuk, a mindennapi életünkben tapasztalt boldogság, a mentális jóllét és a szexuális egészség kölcsönösen hatnak és visszahatnak egymásra - a szerelem és a kapcsolattal való elégedettség érzésével együtt. Ezért nagyon fontos odafigyelnünk a testünk és a lelkünk jelzéseire, gondoznunk a kapcsolatainkat, hogy minél teljesebb, boldogabb életet éljünk - ami természetesen nem egyenlő a problémák nélküli élettel. De hidd el, hogy sokkal kielégítőbb :)
Felhasznált irodalom
Cheng, Z., & Smyth, R. (2015). Sex and happiness. Journal of Economic Behavior & Organization, 112, 26–32. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2014.12.030
Diener, E. (Ed.). (2009). The Science of Well-Being: The Collected Works of Ed Diener, Social Indicators Research Series 37. DOI 10.1007/978-90-481-2350-6 2
Forrester, N. G. (1980). Factors contributing to life satisfaction of divorced women (Doctoral dissertation, Arizona State University, 1980). Dissertation Abstracts International, 41, 1401A. (University Microfilms No. 80–21,663)
Hevesi K., (2015). A szexuális működés egészségpszichológiája. A szexuális egészség mérésének módszertana és legfontosabb prediktorai a biopszichoszociális paradigm keretében. Doktori (PhD) disszertáció
Laumann, E. O., Paik, A., Glasser, D. B., Kang, J.-H., Wang, T., Levinson, B., Moreira, E. D., Nicolosi, A., & Gingell, C. (2006). A Cross-National Study of Subjective Sexual Well-Being Among Older Women and Men: Findings From the Global Study of Sexual Attitudes and Behaviors. Archives of Sexual Behavior, 35(2), 143–159. https://doi.org/10.1007/s10508-005-9005-3
Naeinian, M. R., Shaeiri, M. R., & Hosseini, F. S. (2011). General Health and Quality of Life in Patients With Sexual Dysfunctions. 8(2), 5.
Robinson, B. `B. E. (2002). The Sexual Health Model: Application of a sexological approach to HIV prevention. Health Education Research, 17(1), 43–57. https://doi.org/10.1093/her/17.1.43
コメント